kwietnia 23, 2020

Chleb razowy na drożdżach

W zeszłym tygodniu chciałam kupić mąkę, żeby móc piec pieczywo i inne wypieki.
Rzutem na taśmę udało mi się kupić mąkę pszenną pełnoziarnistą w Młynach (worek ledwie 20kg, co to dla mnie 😆), ale owsianej i razowej nie ma nigdzie.
Skończyło się na tym, że owsianą musiałam kupić na Allegro - przyznam, że pierwszy raz zdarzyło mi się robić zakupy spożywcze przez Internet 😄

Z braku mąk pełnoziarnistych w sklepach wnioskuję, że ludzie rzeczywiście zrobili spore zapasy i teraz pieką w domach 😃
W sumie cieszy mnie to (pomijając problemy z zakupem mąki...), bo jednak co domowe wypieki, to domowe wypieki.

Dlatego dla wszystkich kwarantannowych (i nie tylko) piekarzy, którzy mają to szczęście, że mają drożdże (które też ostatnio stały się produktem niezwykle chodliwym w sklepach) podrzucam przepis na pyszny domowy chlebek.



Chleb razowy na drożdżach - przepis

Do przygotowania chleba będziesz potrzebować:
  • 250g mąki pszennej pełnoziarnistej typ 1850,
  • 200g mąki żytniej razowej typ 2000,
  • 25g świeżych drożdży,
  • 250-300ml letniej wody,
  • pół łyżeczki cukru,
  • łyżeczkę soli.

1. Do miseczki pokrusz drożdże, dodaj cukier, zalej to ok. 2/3 szklanki letniej wody i wsyp 2 czubate łyżki mąki pszennej.
2. Miseczkę przykryj lnianą ściereczką i poczekaj, aż zaczyn urośnie (ok. 10-15 minut - sytuację musisz kontrolować, żeby zaczyn nie uciekł Ci z naczynia).
3. Obie mąki wsyp do dużej miski, dodaj sól i wymieszaj.
4. Kiedy zaczyn będzie gotowy dodaj go do mąki, zacznij wyrabiać w robocie końcówką do ciasta drożdżowego lub ręcznie powoli dolewając resztę letniej wody. Ilość wody będzie zależeć od konsystencji ciasta, które masz.
5. Ciasto przełóż do foremki keksówki, przykryj lnianą ściereczką i odstaw do wyrośnięcia (ok. 1-2h) w ciepłe miejsce. Ja, żeby przyspieszyć proces włączam piekarnik elektryczny na ok. 30 stopni C i tam wstawiam swoją foremkę do wyrośnięcia, dzięki czemu zajmuje mi to ok. 30-40 minut.
6. Piekarnik nastaw na 200 stopni C (jeśli trzymasz ciasto w piekarniku, najpierw je wyjmij).
7. Powierzchnię chleba spryskaj wodą, a na dno piekarnika wstaw naczynie wypełnione wodą - wtedy skórka wyjdzie bardziej chrupka. Chleb piecz ok. 1h. Żeby sprawdzić, czy jest już upieczony możesz postukać pięścią w spód bochenka - powinien wydawać głuchy odgłos.
8. Pieczywo studź na kratce, żeby dobrze odparowało.


A dla wielbicieli bułeczek przepis na bułki pszenno-owsiane

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Z notatnika dietetyka , Blogger