sierpnia 23, 2023

Marki własne nie takie straszne

Marki własne to produkty lub usługi, które zostały wykonane przez najczęściej dużych i znanych producentów na zlecenie konkretnych sieci handlowych. Choć producenci mogą być różni, to dystrybucja zawsze ograniczona jest wyłącznie do sklepów zamawiającego, np. Biedronka, Lidl, Kaufland, Carrefure, Rossmann itp.


Pierwsze marki własne pojawiły się w USA już w połowie XIX wieku. Początkowo były to tylko tanie i często gorsze jakościowo zamienniki oryginalnych, markowych produktów. Ich podstawową cechą miała być niska cena, reszta nie była aż tak istotna. Do dziś sporo osób uważa, że marka własna sklepu, ze względu na niższą cenę, cechuje się gorszą jakością.

Choć początkowo rzeczywiście tak było, to okazuje się, że w dzisiejszych czasach marka własna wcale nie oznacza gorszej jakości. Produkty oznaczone jako marki sklepowe mają porównywalną, a zdarza się nawet że i lepszą jakość niż produkty znanych marek. Dlaczego? Ponieważ często są to dokładnie te same produkty. Producenci tacy jak Mlekovita, Morliny czy Hoop Cola tworzą także produkty marek własnych choćby Biedronki czy Lidla. A dzięki temu, że sklep nie musi opłacać kampanii reklamowej dla każdego produktu ani płacić dodatkowej marży może pozwolić sobie na sprzedaż po niższej cenie. 


Bywa i tak, że warunkiem możliwości wejścia marki na półki sklepowe danej sieci jest dostarczenie części asortymentu pod marką własną sklepu, który sprzedawany jest po korzystniejszej cenie. Wtedy sklep może mieć wpływ np. na skład produktu, dzięki czemu w niektórych przypadkach zdarza się, że produkt marki własnej będzie lepszy jakościowo niż produkt znanego producenta. 

Z raportu GfK wynika, że po marki własne sięga już niemal każde polskie gospodarstwo domowe i stanowią one w tej chwili ok. 20% koszyka zakupowego. Z pewnością duży wpływ ma na to cena (zwłaszcza w czasach obecnej inflacji), która jest średnio 20-40% niższa niż odpowiedników znanych i popularnych producentów, jednak fakt, że jakość tych produktów jest porównywalna również zachęca do sięgania po tańsze artykuły spożywcze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Z notatnika dietetyka , Blogger